Søndagsbladet 120114

Kjære menighet,

jeg er blitt bedt om å flytte til den gamle presteboligen i løpet av uke 4. Flyttingen skjer den 20. og 21. januar. Det betyr at jeg må bruke meget tid denne uken for å forberede flyttingen. Jeg kommer til å innrede meg på en provisorisk måte, i og med at jeg flytter til Villa Maria i løpet av sommeren. Meget blir nok ikke pakket ut i denne omgang da jeg ikke ønsker å innrede meg to ganger i løpet av et år. En god del av bøker og annet kan nok vente i sine esker til de får endelige bokhyller å bli plassert i. Så det blir en overgangstid som ikke blir helt hjemmelig.

Ved at jeg bor her, blir det enklere å holde kirken åpen om dagen og det vil gjøre den mer tilgjengelig igjen. Jeg beklager at kirken ikke alltid var lenge nok åpen om dagene i juletiden. Når man ikke bor på stedet, blir det mer omstendelig å holde regelmessige åpningstider.

Når det gjelder ombyggingen av Villa Maria, har dere kanskje sett blant nyhetene på Kirkens nettside katolsk.no at Bonifatiuswerk i Tyskland støtter oss med € 50.000.-. Bonifatiuswerk forvalter et fond av innsamlede midler som deles ut til menighetenes forskjellige prosjekter. I vårt tilfellet støttes nye lokaliteter for menigheten i bygget.

Men i Tyskland finnes det også et annet fond, Disaporakommisariat, som støtter bygging/oppussing av presteboliger og bilkjøp til prester. Fra dette fondet er vi tildelt € 506.000.- som støtte til de nye presteboligene i Villa Maria. Dette gjør det mulig at prosjektet at kan være fullfinansiert dersom det ikke skulle oppstå en større budsjettsprekk.

Abestsaneringen er snart avsluttet i annen etasje og da gjenstår kun første estasje for dette arbeidet. I mellomtiden gjøres tredje etasje klar for oppbyggingen av de nye innredningen. I kjelleren fortsetter utgravingen av masse for å skape rom for nye ventilasjonsrør. Men i mellomtiden er arbeiderne kommet frem til fjell som må pigges for å få ut mer masse. Det er ikke helt enkelt å beregne hvor lenge det vil ennå ta. Men ventilasjonsaggregatet kan ikke settes inn og monteres før utgravningsarbeidene er avsluttet.

Bygningsarbeidet fører til at jeg får langt mer mail enn jeg er vant til, så innboksen fylles fort og mail ruller nedover og «forsvinner». Det kan føre til at svar på mailer kan komme noe sent. Men det er slik det er blitt. Alle papirer, referater, skjemaer, tegninger kommer som vedlegg på mail og etterhvert lagrer jeg det i relevante mapper.

I dag morges når jeg skriver dette (lørdag), er det blitt kaldere og det er kommet litt sne igjen. Det ser ut til at vinteren prøver å komme tilbake med noen små skritt. Kanskje det blir mulig å få stått litt på ski?

Legg igjen en kommentar

