Preken: 3. søndag i påsketiden

Dagens evangelium er interessant for oss på grunn av den teologiske betydningen. Evangeliet kretser rundt Kirkens vesen og hennes oppgave etter påsken. Kirken blir her fremstilt som et skip og som et fiskefangstprosjekt under ledelsen av Peters mannskap, men også som et rikholdig og fylt nett som ikke kan revne. Hun har samlet uvanlige erfaringer fra hennes første tid. Noe har mislykkes, men det meste har vært av fantastisk suksess der hvor ordet til den oppstandene Herre er blitt tatt opp og fulgt.

Både det at fangsten var uten resultat og det at disiplene ikke gjenkjente den oppstandene, er viktig for handlingen. Også her, som i mange av de andre påskefortellingene synes den oppstandene å være fremmed, helt anderledes.

Ved å bruke tiltalen “barn” viser Jesus til sitt spesielle forhold til fiskerne, noe de nok ikke legger merke til med en gang. Først når fiskene fyller nettet “på den høyre side av båten”, til tross for morgenlysningen, forstår “disippelen som Jesus holdt så meget av” at han som står og venter på stranden bare kan være Jesus.

Vi møter to motiver i det nettet hales inn: 153 store fisker befinner seg i det og likevel revner det ikke. Tallet 153 i Johannesevangeliet har teologisk betydning. I følge Hieronymus kjente de antikke zoologene 153 fiskearter. Antageligvis vil Johannes uttrykke at alle arter, raser, folk og religioner befinner seg i Kirkens nett og likevel revner nettet ikke, revner ikke Kirkens enhet. Kirkens kraft å samle alle mennesker til en enhet ligger i den oppstandenes Herres vilje og misjon.

Den universelle kirke, den katolske kirke uttrykker her sin misjonserfaring: I Peters nett er den nye menneskeheten av jøder og hedninger, frie og slaver, rike og fattige, menn og kvinner. Kirken kan bare være én, til tross for all mangfold som kan være blant menneskene. Den behøver ikke være uniform, men den kan ikke deles. Det kan ikke være mer enn et menneskelig fellesskap som er Kirken. Finnes der flere kirker skyldes det menneskelig svikt og ikke Guds vilje.

Kirken er et stort nett som er konkret og fysisk, ikke bare åndelig. Men hun er et nett som fanger inn et mangfold av arter …

At den oppstandene Herre virker fremmed må vi også forstå teologisk: nettopp som Kirkens herre som virker vidunderlig i hennes historie forblir han den helt andre for Kirken som ikke kan forføyes av hverken Kirken eller hennes ledere. Han forblir Herren. Den oppstandene inviterer sine egne til måltid. Heller ikke her står minnet om felles måltider i forgrunnen, men Herrens blivende nærvær i sin Kirke, spesielt ved eukaristifeiringen. Den oppstandene er grunnleggeren av Kirkens kjærlighetsfulle fellesskap og dens ledere.

Derfor er det ikke likegyldig for oss om vi går til kirken eller ikke. Riktignok bør ikke oppfyllelsen av et kirkebud være motivet, men ønsket om å møte den oppstandene Herre som lever hos oss. Her og nå kan vi være sikre på å møte ham. Han snakker til oss i sitt ord og møter oss i sitt legemes og blods sakrament. Selvfølgelig har Herren friheten til å møte oss i mange andre situasjoner og være oss nær, f.eks. i den lidende bror eller søster. Men bare her kan vi være sikre på hans nærvær.

Hele vår liturgi, dens former, farver, musikk etc. kan bare forstås riktig på denne bakgrunnen og får sin verdi her. Det kommer ikke an på om den eller den musikken ble spilt, eller om presten har preket slik eller slik, om det brukes røkelse eller ikke. Nei, alt dette blir kun viktig i lys av at vår Herre Jesus Kristus er nærværende her nå. Alt skjer til hans ære, til lovprisning men også i takknemlighet over hans lidelse, ød og oppstandelse, over han ledelse og ledsagelse.

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s